...::: Life is Just Full of Colors :::...

Friday, August 17, 2012

Biskut Dahlia a.k.a Semprit

Lama tak ber'blogging'..terasa hati nak mengabadikan sesuatu dalam nurkilan sepi niii (yang dah menyepi sekian lama) supaya tak hilang..ni kan ala-ala buku rujukan aku..hiks..

Actually nak simpan resepi biskut dahlia yang aku buat mlm tadi menjadi seperti yang diharapkan...Mak buyung berkepinginkan nak makan biskut semprit yang sedap dan gebu cair di mulut tuu..tapi provided takmau yang 'tunjuk-tunjuk'..nak yang hasil tangan sendiri punyaa...

Hasil dari google2 ke segenap ceruk blog dan sharing dari kawan2..maka terhasillah akhirnya apa yang menjadi ke-mengidam-an aku menjelang eidulfitri nii..Tadaaaa.....!!!!

Biskut dahlia a.k.a biskut semprit kegemaranku dulu..kini..dan selamanya..

OK..hasil dari kajian yang dah dibuat dan kompilasi bahan yang aku tambah tolak sendiri..maka dapat laa mcm yang kat tas niii...dan meh sini nak share buat tatapan dan rujukan kawan2 semua.. :-) pada tuan punya blog yang aku pon dah tak ingat banyak sgt aku buat sumber rujukan kajian nii..mohon halal yaa...moga makin bertambah murah rezki kalian..Aminnnn...

Ingredients:
225 gm of butter (I used buttercup)
110 gm icing sugar
2 biji egg yolk
1/2 tsp rose essence
70 gm corn flour
120 gm custard powder
170 gm flour
egg yolk color (2-3 drops)
red cherry (tiny cuts)

Instructions:

  1. Finely mix butter and icing sugar
  2. Add in the egg yolk and rose essence and mix them finely again.
  3. Sift all the flour together and mix into the mixture little by little.
  4. Press dough into pan using molds.
  5. Heat the oven at about 10 minutes
  6. Bake them for 20 minutes at 160 degrees.
  7.  Cookies are ready to be store when they are turns cold in room temp.
Selamat laaa mencuba buat semua yaa...
~Salam Eidulfitri..Maaf Zahir Batin~

Happy baking peeps.. ;-)








No comments: