...::: Life is Just Full of Colors :::...

Thursday, September 22, 2011

Daging 'Congo'

Don't ask me what is that 'Congo' means as I will have no answer for it..Since the recipe named to be that way..so I just say it that way too and yet I love to share out of what I get..Ilmu nii kalau dikongsi dan jadi amalan..kat situ kita dapat pahala..wallahua'lam...


OK..jom kita tengok camna nak buat..Since I am sooooo lazy to write..here I go and copy the ingredients and instruction from tuan punya petua.. :-) that been text to my FB inbox...love you Mash..


Daging Congo in the making (pic from Hubby's HTC phone)
Since arahan said to pour into kuali, there fore I used kuali too..lughuih bendoi patuh kannn

Maka saya yang menurut perintah dan arahan di bawah nii..maka there you go the result of the outcome nunnnnn di bawah sana.. :-)

1) daging batang pinang 1kg
2) bawang besar 4-5 bijik hiris
3) halia hiris halus2 supaya org gigit tak maki dlm hati hahaha
4) kicap cap kipas udang kaler merah separuh botol besar (dah try pakai kicap lain tak jadik)
5) sos tiram suka hati
6) cili kering blender suka hati nak pedas menusuk kalbu ke jiwa ke
7) bawang goreng 3 suku paket besar


Mula2 gaul jer daging, bawang, halia, kicap, sos tiram, cili blender dlm bekas memana.. Pastu panaskan minyak dlm kuali, tuang jer semua dlm tu.. Biar kejap nampak cam dah menggelegak tepi tu, tambah air skek.. Pastu rasa cam dah menggelegak banyak skek, tuang bawang goreng yg dah diblend.. Agak2 laa nak berkuah ke nak kering ke.. Dah menggelegak blurp blurp, tutup api..


Daging Congo ready to be serve.. :-)

Sangat laa 'congo' rupa dia..hopefully after this I knew where to adjust the amount of the ingredients to suit our own taste..Yang ni aku rasa mcm terlebih kicap kut..sebab memang ikut sebijik-sebijik arahan di atas..but the tast was not that bad when Mr. Hubby could finished almost half of sebatang lemang...layannnn...

And this is the complement of it.. :-)

Been craving for this lemang for this whole week, only today I managed to get it...
pakcik tuu betoi2 buat haku angaukan lemang tau!

OK...till then..for further inquiries and tips..you may wanna ask Cik Puan Mashitah @ ArE_sHiE's home sweet home..

Have a nice moment and happy cooking..
Cheers ;-)











2 comments:

visitme@FaTiN cOrNeR said...

mak cik..post kt sini sikit..kecur air liuq..hehe..

Imma said...

Paten:
Alahaiii..kesian...nanti cuti panjang kaa balik kg kita buat sesama jom.. ;-) tp kena balik kg laa..jgn duk balik pastu berkurung kat Kg Siam tuu jaa... :-P

There was an error in this gadget