...::: Life is Just Full of Colors :::...

Sunday, January 3, 2010

Udang Masak Pedas dengan Cendawan

Bahan-bahan:
1 sudu besar mentega
10 ulas cili kering
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 sudu besar sos tomato
200 gm cendawan tiram
600 gm udang (med size)
sedikit daun bawang dihiris halus

Jom masak:
  • Cili kering, bawang merah dan bawang putih ditumbuk halus
  • Panaskan mentega pada api sederhana
  • Tumiskan bahan-bahan yang telah ditumbuk sehingga naik bau
  • Masukkan 2 sudu besar sos tomato
  • Kacau hingga sebati dan masak, masukkan udang dan gaul hingga separuh masak
  • Sesuaikan rasa dgn garam (penambah perisa kalau nak)
  • Masukkan cendawan dan bawang yang dihiris tebal
  • Gaulkan sehingga udang masak
  • Matikan api dan taburkan rata daun bawang dan gaulkan
Tadaaa....dah sedia utk dihidang...rasa yg PASTI menambat selera Mr. Hubby. ;-)








5 comments:

Lady of Leisure said...

argh sedapnya makan dengan nasi putih.. i pun suka ni hehe.. fav sambal tumis udang..
kalau rajin memasak esok nak kene buat lah..
hehe..

Wanie said...

hurm...nampak sedap nih...nanti leh cuba..:)

Imma said...

Lady, kalau sambal tumis udang, dia berkuah..ini kering jer..hehe..but my fave too udang pedas and sambal2 nih..hhuhu...yummmy..

Lady of Leisure said...

i see.. sedapnya.. i dah bawak kuar udang nak masak tadi tapi hubby ajak keluar pi gunting rambut... terpaksa la simpan balik udang tu hihi...

Imma said...

xper Lady..esok masih ada..yea yea..
But I have started with my 12 days challenge with JM5..harap2 berjaya... ~buwekk~ tp harap sgt laa..huhuuu

There was an error in this gadget

Blog Archive